20 Jun 2010

Kod Etika Berpakaian

Assalammualaikum w.b.t

Umum semua tahu, bahawa negara kita Malaysia adalah sebuah negara Islam. Sebagai sebuah negara yang Agama Rasminya adalah Islam,  sewajarnya ada peruntukkan undang-undang dalam kod etika berpakaian. Namun sehingga kini pihak pemerintah belum melaksanakan undang-undang tersebut.. Hamba sebagai warganegara yang beragama islam terpanggil untuk melaksana kan tanggungjawab sebagai Umat Islam untuk berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran.

Dikala ini kita lihat begitu ramai umat islam yang berpakaian seksi mendedahkan aurat terutama sekali mereka yang bergelar selebriti ( pelakon dan penyanyi wanita ). Hamba amat berharap kepada pihak pemerintah agar memainkan peranan dalam isu ini. Walaupun nampak kecil dan terpencil tapi janganlah di abaikan dalam negara menuju wawasan 2020. Kerana ianya melibatkan akidah serta maruah umat islam keseluruhannya.. Kod etika ini sewajarnya di laksanakan kepada semua kaum dan agama. Tiada lagi mereka-mereka yang berpakaian seksi apabila berada di tempat awam. Walaupun pelancong-pelancong yang datang melancong ke negara kita ini. Mereka sewajarnya mematuhi kod etika berpakaian yang telah di tetapkan.

Hamba amat berharap cadangan hamba ini mendapat sokongan daripada rakan-rakan blogger serta yang bukan blogger. Mari kita sama-sama mendesak pihak pemerintah agar melaksanakan kod etika berpakaian. Agar tanggung jawab kita sebagai umat islam terlaksana.. Amin...

Wassalam...



Tiada ulasan:

Catat Ulasan