06 Julai 2010

Hadkan Telefon Bimbit 3G Kepada Remaja Bawah Umur.

              Umum semua tahu bahawa telefon bimbit 3G byk kegunaan bagi masyarakat kita hari ini.. Kerana byk data2 penting boleh di simpan di dalamnya selain dari PDA mahupun komputer. Tapi saya tak nampak di mana kewajaran atau menafaat pengunaannya bagi remaja di bawah umur. Kerana ianya sbahagian daripada penyumbang t'besar gejala sosial yg kian membarah dalam masyarakat kita hari ini.. Di mana mereka bebas muat turun bahan-bahan lucah. Sama ada melalui bluetooth  dari rakan-rakan mereka atau pun melalui internet. Mereka mendapat pendedahan seks pada seawal usia yang tidak sepatutnya serta tidak mendapat bimbingan yg sewajarnya tentang seks.
                   Ada yg mengatakan ibu bapa harus memainkn peranan dengan memeriksa telefon bimbit anak masing2. Soalnya ada ibu bapa yg tidak tahu megunakan telefon bimbit 3G dan tidak mempunyai banyak waktu untuk memeriksa telefon bimbit anak masing-masaing.. Dan anak-anak skrg lebih bijak dari ibu bapa mereka tentang teknologi terkini.. Di mana folder bahan2 lucah ini boleh di sorok d tempat yg sukar di cari. Mereka ini hnya boleh menggunakn telefon bimbit biasa yg tidak mempunyai kad memori atau pun 3G bagi memudahkn mereka mehubungi ibu bapa mereka.
                Menjadi harapan saya agar pihak kerajaan peka dengan situasi ini, dgn mewujudkn satu akta yg melarang pengunaan telefon bimbit b'teknologi tinggi @ 3G kepada remaja di bwah umur. Di mana pihak sekolah dan pihak b'kuasa, mempunyai kuasa untuk meramas telefon bimbit tersebut. Mencegah adalah lebih daripada mengubat.. Mari kita sama-sama mengesa pihak kerajaan agar menwujudkan akta tersebut supaya ianya tidak akan menjadi barah yang sukar di ubati dalam masyarakat kita satu hari nanti.





..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan