03 Julai 2010

Penghayatan Agama Bendung Ibu Bapa Terbuang

                   Soal ketaatan, tanggungjawab dan kasih sayang terhadap ibu bapa adalah fitrah yang lahir dalam diri setiap insan yang bergelart anak. Bahkan mentaati dan menyayangi ibu bapa adalah perkara utama yang di tekankan dalam pendidikkan anak dan ia bermula tanpa kita sedari dalam kehidupan berkeluarga. Sukar untuk kita bayangkan bagaimana seorang warga tua, Jaafar Ali,  85, yang kini menghabiskan sisa hidupnya "dibuang" oleh anak-anak ke sebuah rumah jagaan orng tua swasta yang di kendalikan oleh bukan islam di Mount Erskine, George Town, Pulau Pinang sejak setahun yang lalu. Rintihan pesara Suruhanjaya Pelabuhan Pulau Pinang (SPPP) yang menderita kencing manis seperti yang dilapor oleh sebuah akhbar tempatan kelmarin, adalah episod sedih pengabaian ibu bapa yang semangkin meningkat di negara ini.
                 Walau apa pun alasan anak untuk menghalalkan tindakkan, mereka telah melarikan diri daripada melaksanakan tanggungjawab, memelihara ibu bapa yang sudah tua, terutama yang sedang sakit, mereka tiada pilihan, kecuali mengambil tanggungjawab itu.Oleh itu anak perlu bersedia untuk menghadapi keadaan ini yang menuntut pemgorbanan lebih besar, sama ada anak lelaki atau perempuan. Sifat mentaati dan kasih kepada ibu bapa amat di tuntut bukan sahaja oleh agama Islam, malah dalam setiap ajaran agama. Dalam islam perkara ini cukup jelas. Sejak kecil anak sudah di didik supaya patuh dan taat kepada ibu bapa dalam semua perkara, selagi ianya tidak bertentangan dengan ajaran Islam. Tradisi agama lain spt Buddha, Hindu dan Kristian juga semuanya menganjurkan supaya anak menyayangi, mematuhi, menghormati, berbuat baik dan menjaga kedua-dua ibu bapa.
                Islam secara jelas dan tegas tidak berkompromi dalam soal ini, malah menetapkan kebanyakkan balasan di atas dosa umat Islam akan di balas di Hari Pembalasan, kecuali dosa menderhakai ibu bapa, yang pembalasannya akan di rasai di dunia lagi ketika perlakunya masih hidup. Perkembangan tidak sihat ini sudah berlaku dalam masyarakat kita dan sewajarnya di bendung bagi mengelak ianya membarah
               Kepada insan masa kini, ingatlah menjaga ibubapa adalah amanah terbesar untuk di galas oleh insan yang bergelar anak. Semoga kita semua akan mendapat ganjaran di dunia dan akhirat.. Insya Allah..


* petikkan dari Minda Pengarang Berita Harian








........

Tiada ulasan:

Catat Ulasan